درس های ششم

درس های ششم

ابن وبلاگ درمورد درس های ششم است هم چنین می توانید در این وبلاگ سوالات مربوط به کتاب ها را پیدا کنیدو برای استراحت میان درس ها عکس هایی هم خواهیم داشت.
درس های ششم

درس های ششم

ابن وبلاگ درمورد درس های ششم است هم چنین می توانید در این وبلاگ سوالات مربوط به کتاب ها را پیدا کنیدو برای استراحت میان درس ها عکس هایی هم خواهیم داشت.

پاسخ سوالات هدیه های آسمانی درس دوم((تنها تو را می پرستم))

این را به یاد داشته باشید که پیامبر اکرم(ص) در غار ثور خداوند را عبادت می کرد.

پرسش و پاسخ متن درس

1-بزرگان قریش برای جلوگیری از اسلام به پیامبر(ص)چه پیشنهادی دادند؟

بهتر است به محمد بگوییم که ما حاضریم از آیین تو پیروی کنیم به شرط آن که تو هم از آیین ما پیروی کنی.در این صورت تو جز بزرگان قریش می شوی و از همه ی مقامات و امتیازات ما برخورد دار می گردی .یک سال تو خدایان ما را بپرست و سال بهد ما خدای تو را می پرستیم.

2-پیامبر اکرم در مقابل پیشنهاد بزرگان قریش به آن ها چه جوابی داد؟

((پناه بر خدا که بخواهم چیزی را همتای او قرار دهم.))

3-کدام سوره در مورد شریک قرار دادن برای خداودن نازل شد؟

سوره ی کافرون

4-هنگامی که سوره کافرون نازل شد پیامبر(ص)چه کار کرد؟

رسول خدا(صلی الله علیه و آله)به مسجد الحرام رفت بر بلندب ایستاد و آیات سوره ی کافرون را برای بزرگان قریش خواند:

بسم الله ارحمن الرحیم                               به نام خداوند بخشنده ی مهربان

قل یا یها الکافرون(1)                                  بگو:ای کافران

لا اعبد ما تعبدون(2)                                    من آنچه شما می پرستید نمی پرستم.

و لا انتم عابدون ما اعبد(3)                     و شما نیز آنچه را که من می پرستم نمی پرستید(بار دیگر می گویم:)

و لا انا عابد ما عبدتم(4)                            نه مت آنچه را شما پرستش کرده اید می پرستم.

و لا انتم عابدون ما اعبد(5)                    و نه شما آنچه را من می پرستم خواهید پرستید.

لکم دینکم و لی دین(6)                           (بنابراین)دین شما برای خودتان و دین من برای خودم.

5-خداوند در قران حضرت ابراهیم (ع) را چه نامیده است؟

پدر مومنان و خدا پرستان

6-حضرت ابراهیم در مورد مبارزه با بت پرستی به قوم خود چه می گفت؟

او از جوانی با بت پرستی مبارزه می کرد و به قوم خود می گفت:((پرسدیدن ای ن بت های بی جان چه سودی برای شما دارد؟آیا عاقلانه است که شما بت هایی بسازید و بعد در برابر ساخته های دست خود به سجده بیفتید؟))اما قوم ابراهیم به سخنان او توجهی نمی کرد و حرف های او را جدی نمی گرفتند.

7-رسول خدا چند سال مردم را به دین اسلام دعوت کرد؟

سیزده سال

8- بت پرستان در مقابل دعوت پیامبر به دین اسلام چه کار کردند؟

بت پرستان و کافران سخن او را نپذیرفتند و تصمیم گرفتند ایشان را در خانه اش به قتل برسانند.خداوند پیامبرش را از این توطئه آگاه کرد و به او فرمان داد که به مدینه هجرت کند.

9-وقتی کافران پیامبر را در خانه اش نیافتند چه کار کردند؟

وقتی کافران پیامبر را در خانه اش نیافتند به تعقیب او پرداختند پیامبر به درون غاری رفت  و مخفی شد. به فرمان خدا عنکبوتی بر دهانه ی غار تار تنید.وقتی دشمنان به آنجا رسیدند مطمئن شدند کسی درون غار نیست و با نا امیدی برگشتند.و این گونه خداوند پیامبرش را از این خطر بزرگ نجات بخشید.

مهارت های نوشتاری درس دوم((پنجره های شناخت))

1-مخالف(متضاد)کلمات زیر را بنویسید.                                       ظاهر،پسندیده،تفاوت،مفید

ظاهر:باطن               پسندیده:نا پسندیده                تفاوت:شباهت                      مفید:مضر

2_متن زیر را با یکی از حروف(از،به،در،با)کامل کنید.

چلچله خوش آواز با آبی آرام بلند به پرواز در آمد.به ابر،سلام کرد از کنار خورشید گذشت و به او لبخند زد از باد هم نوا شد به زمزمه ی آب گوش فرا داد و چهره ی زیبای خود را با آن مشاهده کرد.چلچله می دانست که چگونه از این همه زیبایی لذت ببرد.

3-کلماتی را که با هم ارتباط دارند در یک گروه قرار دهید.                              فکر-افکار-معلومات-تعلیم-تفکر-معلمان-متفکران-تعلیمات

الف)فکر-افکار-تفکر-متفکران                                                                ب)معلومات-تعلیم-معلمان-تعلیمات

4-پنج واژه ی مهم املایی از درس پیدا کنید و معنا ی آن را بنویسید.

به عهده ی دانش آموز

5-از متن درس کلماتی را که یکی از شکل های ((ع-ق))دارند پیدا کنید و بنویسید.

به عهده ی دانش آموز

6-در عبارت زیر غلط های املایی را پیدا کنید و شکل درست آن ها را بنویسید.

((ناگهان معلم از جای بر خواست و گفت:خیلی آلی بود تا اینجا بسیار جالب بود چون شما با تفکر درباره ی چهر واژه به اندیشه های تازه ای دست یافته اید اما بگزارید گروه ((عمل)) هم نظرات خودشان را بیان کنند)).

برخواست:برخاست                               آلی:عالی                                  بگزارید:بگذارید

7-با کلمه ها و ترکیب های زیر جمله بسازید.

خالق:خداوند خالق همه ی نعمت ها است.                                                                                   کبوتر ها:کبوتر ها در فصل زمستان کوچ می کنند.

هنگام سحر:پدرم هنگام سحرسر کار می رود.                                                                              پنجره:جلوی پنجره خانه ی ما در خت کاج وجود دارد.

8-اگر می توانستید با کوه ها درختان و رود ها صحبت کنید چه چیز هایی به آن ها می گفتید گفت و گوی خود با آن ها را در چند سطر بنویسید.

به کوه ها می گفتم شما چقدر بلند و استوار هستید و شما درختان اکسیژن تازه تولید می کنید و رودها شما بسیار زلال و تمیز هستید که انسان از نگاه کردن به آن ها لذت می برد.هیچ گاه درختان را قطع نکنیم تا همه جا سر سبز و خرم باشد.ما هم مانند درختان که شاخه هایشان به سوی خداونو است خداون بزرک و کریم را دعا می کنیم.

9-تصویر زیر را در یک بند توصیف کنید.

این دشت بسیار بزرگ است که در خود درختان  کوه ها رودخانه ها و گیاهان و گل های زیبایی قرار داده است.درختان این دشت دارای میوه های خوشمزه و خوش رنگ و بو است.در رود خانه هایش ماهی های گوناگون وزیبا زندگی می کند و کوه هایش بسیار بلند است.درختان کاج خانه ی پرندگان زیبا در دشت است.

10-به جای واژگان مشخص شده واژه های دیگری قرار دهید و جمله را باز نویسی کنید.

الف)هیچ چیز نمی تواند اثر محبت را از بین ببرد.                   هیچ چیز نمی تواند جای مهربانی را از بین ببرد.

ب)بپرسیم و از پرسیدن نهراسیم.                                                سوال کنیم و از پرسیدن نترسیم.

11-اکنون در باره ی موضوعی که بیشتر از هر چیز دیگری به آن می اندیشید یک بند ینویسید.

به عهده ی دانش آموز

12-ضرب المثل((از تو حرکت از خدا برکت)) را در یک بند توضیح دهید.

یعنی ما باید تلاش و کوشش کنیم تا خداوند به ما کمک کند چون ما اگر تلاش و کوشش کنیم خداوند روزی ما را می دهد.

12-هر چه از محتوای درس های این فصل فهمیده اید در یک بند بنویسید.

در این فصل ما دو درس خواندیم که درس اول درمورد شناخت خداوند و شناخت خلق و خلقت است.درس دوم چهار واژه بود که هر کدام از آن  واژه ها چیز های مختلفی را به می آموزند.

سوالات تکیمیلی علوم درس اول((زنگ علوم))

1-اولین مرحله ی روش علمی چیست؟

احساس مسئله یا مشکل

2-آخرین مرحله ی روش علمی چیست؟

نتیجه گیری

3-در کدام مر حله از روش علمی راه حل پیشنهاد می شود؟

فرضیه سازی

4-مرحله ی بعد از ((فرضیه سازی))چه نام دارد؟

آزمون فرضیه یا انجام آزمایش

5-آزمایش به چه منظور انجام می شود؟

برای اطمینان از درستی یا نادرستی فرضیه

6-فرضیه یعنی چه ؟

فرضیه یعنی پیشنهاد راه حل برای مسئله ای که وجود دارد.

7-فرضیه چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

باید قابل آزمایش باشد.

پرسش و پاسخ متن علوم تجربی درس اول((زنگ علوم))

1-روش علمی چیست؟

روشی است که دانشمندان آن را برای پیدا کردن پاسخ پرسش های خود به کار می گیرند.

2-روش اول چه مراحلی دارد؟

1)احساس مسئله-2)تعیین و تعریف مسئله-3)پیشنهاد راه حل(فرضیه)-4)انجام آزمایش(آزمون فرضیه)-5)نتیجه گیری

3-احساس مسئله چگونه صورت می پذیرد؟

با مشاهده دقیق و به دنبال آن جمع آوری اطلاعات و یادداشت برداری

4-درمثال کتاب درسی((مسئله))چیست؟

چگونه بادکنک ها را به دیوار بچسبانیم که دیوارآسیب نبیند.

5-برای مسئله فوق چه راه حلی پیشنهاد شد؟

اگر بادکنک ها را به موها بمالیم به دیوار می چسبد.

6-فرضیه فوق را چگونه آزمایش کنیم؟

بادکنک را به اندازه ی کافی باد می کنیم و چند بار به موهای خود می مالیم.سپس به آرامی به دیوار تماس می دهیم و دست خود را بر می داریم.

7-از انجام آزمایش چه نتیجه ای حاصل می شود؟

مالیدن بادکنک به موها باعث چسبیدن آنها به دیوار می شود.

پاسخ سوالات هدیه های آسمانی درس اول((تنها او))

گفت و گو کنید
به نظر شما در هر بک از موارد زیر چه مشکلاتی رخ خواهد داد؟
یک مدرسه دو مدیر داشته باشد.:هر کدام نظر و عقیده ی خود را بیان می کردند و مدرسه هیچ نظمی نداشت.
یک تیم ورزشی دو سر مربی داشته باشد.:دو سر مربی دو برنامه را بیان می کردند پس بین اعضای تیم تفرقه می افتاد.
سربازان یک لشکر دو فرمانده داشته باشند.:دو فرمانده دو نقشه بیان می کردند پس مشکلاتی به و جود می آمد و سپس دشمن به راحتی آن ها را شکست می داد.