1-مخالف(متضاد)کلمات زیر را بنویسید. ظاهر،پسندیده،تفاوت،مفید
ظاهر:باطن پسندیده:نا پسندیده تفاوت:شباهت مفید:مضر
2_متن زیر را با یکی از حروف(از،به،در،با)کامل کنید.
چلچله خوش آواز با آبی آرام بلند به پرواز در آمد.به ابر،سلام کرد از کنار خورشید گذشت و به او لبخند زد از باد هم نوا شد به زمزمه ی آب گوش فرا داد و چهره ی زیبای خود را با آن مشاهده کرد.چلچله می دانست که چگونه از این همه زیبایی لذت ببرد.
3-کلماتی را که با هم ارتباط دارند در یک گروه قرار دهید. فکر-افکار-معلومات-تعلیم-تفکر-معلمان-متفکران-تعلیمات
الف)فکر-افکار-تفکر-متفکران ب)معلومات-تعلیم-معلمان-تعلیمات
4-پنج واژه ی مهم املایی از درس پیدا کنید و معنا ی آن را بنویسید.
به عهده ی دانش آموز
5-از متن درس کلماتی را که یکی از شکل های ((ع-ق))دارند پیدا کنید و بنویسید.
به عهده ی دانش آموز
6-در عبارت زیر غلط های املایی را پیدا کنید و شکل درست آن ها را بنویسید.
((ناگهان معلم از جای بر خواست و گفت:خیلی آلی بود تا اینجا بسیار جالب بود چون شما با تفکر درباره ی چهر واژه به اندیشه های تازه ای دست یافته اید اما بگزارید گروه ((عمل)) هم نظرات خودشان را بیان کنند)).
برخواست:برخاست آلی:عالی بگزارید:بگذارید
7-با کلمه ها و ترکیب های زیر جمله بسازید.
خالق:خداوند خالق همه ی نعمت ها است. کبوتر ها:کبوتر ها در فصل زمستان کوچ می کنند.
هنگام سحر:پدرم هنگام سحرسر کار می رود. پنجره:جلوی پنجره خانه ی ما در خت کاج وجود دارد.
8-اگر می توانستید با کوه ها درختان و رود ها صحبت کنید چه چیز هایی به آن ها می گفتید گفت و گوی خود با آن ها را در چند سطر بنویسید.
به کوه ها می گفتم شما چقدر بلند و استوار هستید و شما درختان اکسیژن تازه تولید می کنید و رودها شما بسیار زلال و تمیز هستید که انسان از نگاه کردن به آن ها لذت می برد.هیچ گاه درختان را قطع نکنیم تا همه جا سر سبز و خرم باشد.ما هم مانند درختان که شاخه هایشان به سوی خداونو است خداون بزرک و کریم را دعا می کنیم.
9-تصویر زیر را در یک بند توصیف کنید.
این دشت بسیار بزرگ است که در خود درختان کوه ها رودخانه ها و گیاهان و گل های زیبایی قرار داده است.درختان این دشت دارای میوه های خوشمزه و خوش رنگ و بو است.در رود خانه هایش ماهی های گوناگون وزیبا زندگی می کند و کوه هایش بسیار بلند است.درختان کاج خانه ی پرندگان زیبا در دشت است.
10-به جای واژگان مشخص شده واژه های دیگری قرار دهید و جمله را باز نویسی کنید.
الف)هیچ چیز نمی تواند اثر محبت را از بین ببرد. هیچ چیز نمی تواند جای مهربانی را از بین ببرد.
ب)بپرسیم و از پرسیدن نهراسیم. سوال کنیم و از پرسیدن نترسیم.
11-اکنون در باره ی موضوعی که بیشتر از هر چیز دیگری به آن می اندیشید یک بند ینویسید.
به عهده ی دانش آموز
12-ضرب المثل((از تو حرکت از خدا برکت)) را در یک بند توضیح دهید.
یعنی ما باید تلاش و کوشش کنیم تا خداوند به ما کمک کند چون ما اگر تلاش و کوشش کنیم خداوند روزی ما را می دهد.
12-هر چه از محتوای درس های این فصل فهمیده اید در یک بند بنویسید.
در این فصل ما دو درس خواندیم که درس اول درمورد شناخت خداوند و شناخت خلق و خلقت است.درس دوم چهار واژه بود که هر کدام از آن واژه ها چیز های مختلفی را به می آموزند.